søndag, 16. juni 2024

16.04 Pressrelease: Proffsboxning i Göteborg 11 maj

Pressrelease från Power-Boxing:

PROFFSBOXNING TILLBAKA I GÖTEBORG
Patrick Bogere tar jätterisk på väg mot titelchans
Förra årets starka tävlingsresultat – fyra raka segrar över gott motstånd, givetvis allra främst den meriterande segern över Nasser Athumani på poäng över 8 ronder i Göttingen i Tyskland i september – förde in vår främsta professionella boxare Patrick Bogere i WBC:s världsranking över welterviktens 40 starkaste boxare.
Det är en krävande position, som fordrar att försvaras. Bogere har utifrån sin position som ‘freelansande’ svenskbaserat proffs dock extremt svårt att finna och få till de rätta kamperna. En hög ranking kräver kontinuerlig matchning och goda penningresurser, vilket är en bristvara i dagens Proboxnings-Sverige.
Förhandlingar om titelchans i weltervikt
Nu har emellertid Bogere kommit i en synnerligen intressant utmanarposition, där han ligger precis inom räckhåll för att kunna utmana Ghanas suveräna mästare och tillika WBC:s International Silver Champion i weltervikt Patrick Allotey. Förhandlingar förs idag med utomordentliga förutsättningar att faktiskt kunna föras i hamn.
Bogere har emellertid inte kunnat beredas någon kamp ännu under 2013, vilket blir en förutsättning för titelchansen. Han tvingas riskera hela sin position på en tuff match, där ett misslyckande skulle ruinera allt och enbart solklar seger kan godkännas.
Proffsboxning äntligen åter i Göteborg!
Men det är ett jobb som måste göras och genom managern Wally Munteanu och promotorfirman Power Boxing arrangeras nu i Bogeres hemstad Göteborg denna ‘kvalmatch’ den 11 maj – i Brewhouse i Gårda. Därmed återvänder proffsboxning som arrangemang till Göteborg för första gången sedan mars 2008. Göteborg var ju en gång i tiden något av boxningens huvudstad i Sverige, men det har trots att staden de facto blev scenen för proffsens remarkabla comeback – efter 30 års politisk kyla – med jättegalan “Återkomsten” den 27/1 2007, blivit tämligen lite av denna vara genom åren. NU är det alltså åter äntligen dags, vilket dessutom utgör ett signifikativt steg i Patrick Bogeres karriär – det är nämligen första gången han boxar som yrkesman i sin egen hemstad ..!
Kvalmatchen 11 maj över 6 ronder
Bogeres kvalmotståndare blir den regerande belgiske mästaren Kobe Vanderkerkhove och matchen kommer att äga rum över 6 ronders nivå – den längsta distans som för närvarande accepteras i Sverige – för män skall tilläggas. Kampsportdelegationen tillåter ju idag 10 ronders VM-nivå för damer, baserat på att kvinnor går blott 2 minuter långa ronder. Män går som bekant 3 minuter långa ronder, och får alltså för närvarande blott boxa sammanlagt 18 minuters kamp.
Svenska Proboxningskommissionen arbetar på att åtminstone nå en 8 rondersnivå – en absolut nödvändig matchlängd för att uppnå internationellt gångbara resultat av huvudmatchkaraktär. Det arbetet pågår för närvarande intensivt för främst Bogeres räkning. Och blir en förutsättning för en möjlig titelutmaning.
För kampen mot Vandekerkhove kan emellertid blott sex ronder användas, vilket också noteras av WBC för detta tillfälle.
Boxningsgeniet Bogeres karriär
Patrick Bogere är ju ett av svensk boxnings främsta affischnamn med en lång och växlande men mycket färgstark karriär bakom sig. Han har hunnit bli 31 år gammal, boxades som amatör för Redbergslids BK och Angered BC, var en exceptionell boxningsbegåvning redan som tioåring och vann allt från diplom-SM till USM & JSM och som senior fyra SM-titlar och var vår man på EM och VM och vår enda olympiska boxare vid OS i Aten 2004. Han avslutade amatörkarriären i Stockholm men hamnade i bryderi med rättvisan och fick dyrt betala sina misstag, vilket så när stjälpte hela idrottskarriären. Väl tillbaka i friheten har han dock varit en exemplarisk idrottsman och gör vid sidan av sin proffssatsning en utomordentligt framgångsrik insats som tränare i Team Göteborg Box i Lejonkulan i Mölndal, dessutom ånyo nybliven pappa och stadgad familjefader. Han inledde sin proffskarriär den 6/6 2009 och har sedan dess träget jobbat ihop 12 segrar och ett försmädligt nederlag. Det senare kom i april 2010 mot rutinerade britten Young Motley i Coventry i England och blev ett av det årets mest utskällda domslut, då efter 8 ronder – varav Bogere vann minst fem – den enväldige brittiske domaren Shaun Messer gav sin landsman segern med ‘omöjliga’ 77-76 i poäng. Bortsett från detta “nederlag” har Patrick gått segrande ur alla andra proffs-uppdrag, varav KO-segrarna över förra amatörstjärnan Marko Nieminen (2009) och förre polske mästaren Slawomir Ziemlewicz (Karlstad 2011) sticker ut som grandiosa nummer, men där givetvis poängsegern över Athumani är största bedriften, och dito den starka poängsegern över ungraren Laszlo Fazekas senast i Linköping (nov. 2012) väger tungt. År 2013 blir lite av ett ‘vinna-eller-försvinna-år’ för Bogere, där nu det stora genombrottet måste komma eller proffsdrömmen går i stöpet.
Motståndaren Vandekerkhove
Första steget för året – ett livsviktigt sådant, för fullbordandet av WBC-titelchansen vs Allotey – blir alltså mot mycket rutinerade Kobe “Magic” Vandekerkhove från Roeselaare i Belgien. Detta är en mycket erfaren 28-åring, som kommer till Göteborg med en bitvis fläckad rekordlista men ett renommé om sig som en svår man att besegra. Han har gjort hela 41 professionella matcher, varav 22 segrar, 3 oavgjorda och 16 förluster. Det utmärkande för denne hårding är att han aldrig riktigt lyckats på högsta nivå – han har spruckit i sina försök att vinna EU-titeln (mot Luciano Abis 2010) och BeNeLux-titeln (mot Ait Bassou 2010 / Monteiro 2007) och hans främsta bedrifter är knutna till belgiska titeln mot starka namn som Carlos Schram, Juergen Haeck, Saber Gasmi och senast El Hamwi. Han höll Belgiens titel 2007-08 och håller den nu sedan 2009 och framåt.
Totalt har Vandekerkhove gått nio titelmatcher på 10 eller 12 ronders nivå – Bogere har ännu inte gått någon. Senaste åren har han tagit flera chansningar i Frankrike mot unga löften med en del förluster som följd, men allra senast, nu i februari 2013, ställdes han mot obesegrade jättelöftet Cedric Spera (då 10-0 i record) och slog denne yngling på poäng!
Bogere har ingalunda någon lätt match mot Vandekerkhove – samtidigt som han har “kniven på strupen”, då inget annat än seger är det minsta godtagbart, om inte titelchansen skall fara all världens väg. Detta bäddar för en exceptionellt spännande fight i Brewhouse!
Hela tävlingen i Brewhouse omfattar 2 MMA-matcher, 2 muay thai-fighter och 2 proboxnings-matcher plus eventuellt en ännu obestämd sjunde kamp. Vi återkommer inom kort med info om övriga matcher.

Seneste historier